Koszulki z napisami – sprzedasz więcej

Zakładam, że publikując swoje prace na PL robisz to z myślą nie tylko o prezentacji własnej twórczości, ale przede wszystkim o zarobku. Świetnie, jednak muszę Cię zmartwić. Nie każdemu uda się osiągnąć oba cele równocześnie. Dlaczego? Bo nie każdy projekt, choćby wydawał Ci się świetny, dotrze do serc potencjalnych Klientów i zaskarbi sympatię ich portfeli.

W sieci sprzedają się przede wszystkim pomysły podane w prosty, komunikatywny sposób. Wiem, że to zabrzmi brutalnie, ale największym wzięciem cieszą się grafiki z prostymi motywami, a królują bezdyskusyjnie po prostu koszulki z napisami. Ludzie szukają sposobów na wyrażenie samych siebie, a najlepiej robią to właśnie teksty.

Trochę już na ten temat pisałem chociażby w poprzednim artykule pt. „Jak projektować nadruki na odzieży żeby się sprzedawały„, a dziś skoncentruję się na czymś prostszym, choć być może tylko z pozoru.

Nie wiem jakie nadruki tworzysz, być może podchodzisz do tematu bardzo ambitnie projektując złożone grafiki, abstrakcyjne formy, własne apokaliptyczne wizje świata itd… itp… podejrzewam, że niektóre są rewelacyjne ale… pamiętaj o tym na jaki nośnik projektujesz i że robisz to dla ludzi Ci zupełnie obcych, którzy żeby kupić Twoje dzieło muszą poczuć z nim więź, muszą się w jakiś sposób z nim utożsamić, a to już nie jest takie proste.

Spójrz na to co dominuje na stronach innych sklepów z koszulkami. Co widzisz? Dominuje prostota, konkretny przekaz i wszędobylskie napisy. Czy sądzisz, że dzieje się tak dlatego bo ich Twórcy są mniej uzdolnieni? Być może część tak, ale znaczne grono to bardzo utalentowani, kreatywni graficy, którzy doskonale wiedzą co robią i po co. Spójrz teraz na swój sklep i porównaj czy i na ile odbiegasz od trentu, który napędza sprzedaż.

Przerabialiśmy ten temat dlatego chętnie się tą wiedzą z Tobą podzielę, co mam nadzieję pozwoli Ci uniknąć podstawowych błędów. Zaoszczędzisz w ten sposób sporo czasu, a efekty finansowe mogą okazać się nieporównywalnie lepsze.

W rozmowach z projektantami na PL często podkreślam, że prostota jest w cenie i to właśnie prostota sprzedaje się najlepiej. Jeśli przekaz będzie niejasny lub nieczytelny dla odbiorcy szanse na jego sukces komercyjny będą znikome. Może od czasu do czasu jakiś zabłąkany kupiec, albo Twój znajomy – żeby zrobić Ci przyjemność – da Ci zarobić, ale nie licz na to że będą to częste sytuacje. I znowu brutalna prawda.

Zrobiłem kiedyś eksperyment z naszymi koszulkami nurkowymi, które możesz zobaczyć na stronie koszulki-nurkowe.printlander.pl. Mieliśmy bazę całkiem fajnych projektów, a jako, że owa baza była dość pokaźna jak na tę grupę docelową, gdy wrzucaliśmy na facebooku informacje o koszulkach targetując ją na osoby zainteresowane nurkowaniem one się sprzedawały. Kluczem była tu oczywiście znaczna pula projektów – czytaj spory wybór – no i bardzo konkretny target.

Sam nurkuję więc pomyślałem, że skoro brać nurkowa, to ludzie którzy często podróżują: Egipt, Meksyk, Malta, Galapagos i cała masa mniej lub bardziej egzotycznych miejsc z cudownym światem pod wodą, to jeśli będziemy robili wzory, na których pojawi się jakiś napis, niech będzie w języku angielskim. Wielu to nie przeszkadzało, ale była grupa i to wcale nie mała, która miała nam za złe, że napisy nie są w naszym rodzimym języku. Mówili wprost „jesteśmy polskimi nurkami dlaczego nie ma koszulek z polskimi napisami?„.
Okazało się, że zdecydowanie bardziej wolimy komunikaty w naszym ojczystym języku i choć nie wszystko dobrze brzmi/wygląda, to staraliśmy się aby w kolekcji pojawiły się koszulki, gdzie napis będący dopełnieniem wzoru będzie właśnie w języku polskim. Ta zmiana zadziałała bardzo pozytywnie, dlatego weź to pod uwagę projektując grafiki z napisami pod kątem nadruków zwłaszcza na odzieży. Zresztą jeśli spojrzysz na inne polskie sklepy to sam zauważysz, że ponad 90% treści na nadrukach jest w j. polskim. Dlaczego? Bo to działa.

Pomimo, że nurkowie koszulki kupowali czuliśmy, że czegoś brakuje. Projektowaliśmy grafiki, na których albo nie było tekstu albo teksy był jej dopełnieniem, nie odwrotnie no może za wyjątkiem 2-3 wzorów. Stwierdziłem, że zrobię test. Siadłem i w 10 minut napisałem kilka słów o wymarzonym dniu nurka i wrzuciłem na koszulkę. Dokładnie takie coś jak poniżej.

Jak widzisz motyw totalnie prosty i na próżno szukać tu artyzmu.

Wiesz co się stało gdy puściłem informację do nurków? Koszulka sprzedała się w ciągu kilku dni w rekordowych ilościach. Żaden inny motyw, nawet te które mieliśmy w ofercie od miesięcy nie sprzedały się tyle razy. Pomimo, że tego wzoru nie ma aktualnie w sprzedaży to i tak od czasu do czasu jakiś nurek napisze, że pamięta i pyta dlaczego już go nie ma. Zapewne dołożę go niebawem ponownie, ale jak widzisz, to idealny przykład tego, że koszulki z napisami, do tego mega proste mają wzięcie. Zresztą wnioski z tego testu wyciągnij sam. Ja powiem tylko tyle, na stworzenie tego wzoru poświęciłem około 10 minut tymczasem wiele innych które są na sklepie pochłonęło niekiedy kilka czy kilkanaście godzin pracy i w żaden sposób nie udało im się dorównać sprzedażowo temu prostemu „brzydkiemu kaczątku”.

To co chcę na tym przykładzie pokazać, to kierunek w jakim warto iść jeśli myślisz o tym aby faktycznie zarabiać na koszulkach. To co zrobiłem w 10 minut nie jest niczym wyjątkowym z punktu widzenia kompozycji czy typografii. Ty na pewno jesteś w stanie zrobić dożo fajniejsze rzeczy, bardziej przemyślane i bardziej kreatywne, ale niech wzbudzają emocje bo bez emocji, bez skojarzeń, bez konkretnego przekazu nie ma sprzedaży!

Co sugeruję?

  • Nie bój się prostoty,
  • Flat design z konkretną kolorystyką bez fajerwerków (unikaj np. napisów z gradientami, bo te potrafią sprawić że tekst jest gorszy w odbiorze)
  • Baw się słowami i funkcjonującymi w codziennym życiu powiedzonkami,
  • Wyszukuj hasła, które akurat są na topie i rób je po swojemu.
  • Jasny przekaz, jasny przekaz, jasny przekaz… inteligentny dowcip.

Mając w swojej kolekcji obok designerskich grafik także serię takich motywów z zabawnymi napisami, zwiększysz szansę na sprzedaż praktycznie wszystkiego co masz na swoim sklepie. Co więcej my także będziemy takie motywy promować bo widząc w tym potencjał sprzedażowy o wiele chętniej zainwestujemy w marketing, pokażemy na stronie głównej, będziemy nimi grali w mediach społecznościowych itd. Konkretny przekaz daje nam większe możliwości tworzenia opowieści o produkcie, które będą dla odbiorców lekkostrawne. Jeśli obrazek jest tylko ładny, albo jest to abstrakcja, która w sumie nie wiadomo o czym jest i po co i dla kogo, to ciężko wokół tego stworzyć przekaz, który będzie miał odpowiednią moc sprzedażową.

Wzbogać swój sklep w dużą kolekcję wzorów z fajnymi napisami, gdzie elementy graficzne są smaczkami niczym wisienki na torcie 🙂

Koszulki z napisami – sprzedasz więcej
Oceń wpis

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
  Subscribe  
Powiadom o