Jak projektować nadruki na odzież żeby się sprzedawały

Projektujemy w zasadzie z dwóch powodów, albo dla przyjemności albo – co zdarza się częściej – dla zarobku. PrintLander to miejsce, gdzie możesz połączyć te dwie motywacje, ale idę o zakład, że tworząc tu swój kącik robisz to przede wszystkim z myślą o dodatkowym groszu – kto wie może nawet całkiem pokaźnym. Jeśli tak jest, to spróbuję Ci podpowiedzieć co zrobić aby projekty, które docelowo mają wylądować na koszulkach, bluzach, kubkach itd… miały szansę się sprzedać. Nie ma sensu tracić czasu na coś nieefektywnego.

NIE WSZYSTKO SIĘ SPRZEDAJE

Niestety nie jest tak, że cokolwiek wrzucisz to zaraz trafi się ktoś komu projekt spodoba się na tyle, że wyłoży kasę na stół i da Ci zarobić. Gdyby tak było wszyscy bylibyśmy milionerami. Rzeczywistość jest o wiele bardziej złożona dlatego niezwykle ważne jest to jak podejdziesz do projektowania i czy to zajęcie potraktujesz poważnie.

Nadruki na odzieży są bardzo specyficzne i jednocześnie wymagające. Jeśli wydaje Ci się, że takie zajęcie jest dla każdego, bo przecież nie trzeba niczego specjalnego żeby zaprojektować coś na tshirta, to spróbuj. Zaprojektuj coś co ludzie będą chcieli nosić, coś co będzie się dobrze sprzedawało i z czego będziesz zadowolony.

Świadomość tego co robisz, wytrwałość, produktywność i pomysłowość to gwaranty powodzenia. Zacznijmy jednak od podstawowego pytania.

DLA KOGO?

To jedno z kluczowych pytań jakie powinieneś zadać sobie przed przystąpieniem do burzy mózgów, której finałem będzie świetny pomysł. Zadaj je i odpowiedz. Przykładowo możesz stwierdzić, że zrobisz koszulkę dla miłośników kotów, albo dla pasjonatów fotografii, albo dla miłośników dwóch kółek, akwarystów, młodych mam, biegaczy, piwoszy, gamerów, nastolatek itd., itp… Grup docelowych jest ogrom! Wybierz te, które jesteś w stanie najlepiej wyczuć. Np. jeśli sam zajmujesz się fotografią i wiesz co nieco na ten temat, to Twoje projekty dzięki temu mają większą szansę dotrzeć do ludzi takich jak Ty, o podobnych lub tych samych zainteresowaniach. Jesteś biegaczem? Pewnie zrobisz projekty trafiające w punkt, które będą miały szansę się podobać. To dla kogo projektujesz dany nadruk ma znaczenie, bo to właśnie odpowiedź na to pytanie ukierunkowuje kolejne działania.

Jak wybierzesz grupę docelową postaraj się poszukać informacji na jej temat, na temat tego co ludzi z nią związanych bawi, z czego się śmieją, jakie mają zwyczaje, co ich drażni, irytuje co fascynuje. Mając te dane nagle pomysły na wzory zaczynają rosnąc jak grzyby po deszczu. Jeśli tak podejdziesz do tematu to może się okazać, że większość z tego co zrobisz będzie się sprzedawała. Dlaczego? Bo będzie trafiała w potrzeby emocjonalne grypy docelowej.

POMYSŁ

Kolosalnie ważny element, to właśnie pomysły się sprzedają. Możesz zrobić X  projektów dotyczących tego samego, np. śmieszne hasło, które zaaranżujesz na kilka różnych sposobów. Jak się przekonasz, żaden z tych projektów nie będzie w odbiorze taki sam. Każdy z nich zagra na swój sposób nieco inaczej, a to który ostatecznie wygra może być trudne do przewidzenia choć zazwyczaj wygrywają te, które rozbudzają emocje, choćby estetyczne albo po prostu powodują szczery śmiech. Najlepszy pomysł na ten sam temat i ciekawe jego przedstawienie zawsze wygra.

Dobrze jeśli Twój pomysł o czymś opowie. Prosty przykład. Mamy głowę kota. Kociarze zapewne dostrzegą w nim pewne cechy dla rasy Maine Coon, np. specyficzne pędzle na uszach jak u rysia i super, o to chodzi. Ten projekt można pokazać na różny sposób. Pierwszy to po prostu sama głowa. Jest dość charakterystyczna i w sumie fajnie się prezentuje. Czy jest szansa, że kociarze będą ją kupowali? Pewnie jest.

Zadajmy sobie jednak pytanie czy można zrobić coś jeszcze, co sprawi, że w projekcie pojawi się dodatkowa emocja. Teraz to po prostu fajna grafika i pewnie by wystarczyła bo sama się broni, ale nie zawsze tak jest i wtedy warto poszukać sposobu na wykreowanie opowieści.

nadruk trzy koty

Zerknij na powyższe trzy zdjęcia. Dla mnie pierwsze jest OK o czym już wspomniałem, a na drugim pojawia się charakterystyczny znaczek „I love”. Pomimo, że oklepany na milion różnych sposobów, to cały czas działa. Wstawiając ten element do tego projektu sprawiamy, że całość zaczyna opowiadać. Opowiada o tym, że właścicielka tej koszulki jest zakochana w kotach. Mamy jakąś emocję i opowieść czy też wyznanie miłości do kota. Gdybyśmy chcieli pójść jeszcze dalej, można wykorzystać potoczną nazwę tych kotów którą widuje się na forach, grupach kociarzy itd. Często właściciele mówią o nich „Mój Maniek”. Dorzucamy więc Mańka przez co projekt nie budzi już żadnych wątpliwości przynajmniej wśród kociarzy o jaką rasę chodzi. Koszulka opowiada w sposób bardzo konkretny, a nie tylko ładnie się prezentuje.

To opowieści w większości oczekują Klienci nawet jeśli sami nie zdają sobie z tego sprawy. Po prostu chętniej sięgają po coś co mówi ich językiem, co mówi o tym co czują, co lubią, co kochają.

Staraj się szukać w swoich pomysłach emocji. Jeśli nie są zbyt wyraziste zastanów się co można zrobić żeby to zmienić, nie zawsze się da ale warto spróbować. Oczywiście nie chodzi mi o to żebyś na każdym swoim projekcie stosował opisany zabieg pt. kocham fotografię, kocham dziewczyny, kocham psy, kocham piwo itd… to o czym piszę traktuj jako wskazówkę, bo emocje na projekcie to nie tylko miłość to także złość, akceptacja, odrzucenie, radość, smutek, oczarowanie, zachwyt i tym podobne. Ludzkie emocje to bogata paleta z której powinieneś nauczyć się czerpać. Jeśli zrozumiesz specyfikę nadruków na odzieży, które noszone przez ludzi zupełnie Ci obcych stają się sposobem opowiadania o swoim „nosicielu”, o tym jakie ma poczucie humoru, co go bawi, co fascynuje, będziesz na dobrej drodze do tworzenia projektów w których inni będą chcieli chodzić i będą je kupować.

Nie przejmuj się jeśli chwilowo nie masz pomysłów. Tak naprawdę to wszystko już zostało opowiedziane w taki czy inny sposób dlatego możesz szukać inspiracji przeglądając prace innych grafików, których w sieci znajdziesz bardzo dużo. Przeglądaj popularne, zagraniczne i polskie serwisy z koszulkami i rób swoje wersje popularnych tematów starając się opracować je lepiej, po swojemu dodając do tego szczyptę emocji.

WYKONANIE

Trzeci kluczowy element. Możesz mieć rewelacyjny pomysł, ale jeśli wykonanie będzie do niczego, to nie ma co liczyć na zainteresowanie, zakupy i zarobki. Jakość, estetyka, dbałość o szczegóły. Nawet jeśli to tylko zwykły napis powinieneś zadbać o to aby technicznie, estetycznie i kompozycyjnie był bez zarzutu. Unikaj fajerwerków, kiczowatych efektów i w ogóle efekciarstwa. Lepiej zrobić prosty napis ciekawym fontem niż spaprać go badziewnymi filtrami. Po pierwsze na PL coś takiego nie przejdzie po drugie zmarnujesz tylko swój czas, a na końcu będzie rozczarowanie, bo przecież miałem zarabiać na koszulkach a te nie chcą się sprzedawać. Nie zarobisz jeśli wykonanie będzie słabe.

Zakładam, że jeśli do nas dołączyłeś i założyłeś swój sklep z koszulkami, to masz poczucie estetyki i potrafisz zaprojektować coś prostego, estetycznego i jakościowo dobrego. Dlatego nie będę się rozpisywał na ten temat, ale uwierz, że lepszy w odbiorze będzie napis po prawej, gdzie masz zwykły font, czarny kolor i generalnie króluje totalna prostota, niż to co widać po lewej, co jest po prostu przekombinowane i efekciarskie, a do tego zajęło więcej czasu.

nadruk jestem cool

Nie jestem w stanie dać Ci recepty na sukces, ale mogę podpowiedzieć jak działać, aby ten sukces mógł stać się rzeczywisty. Ludzie nie kupują wszystkiego jak leci, mają też bardzo różne gusta, rozmaite zainteresowania, potrzeby… Jeśli umiejętnie je rozpoznasz wybierając konkretną grupę docelową, jeśli swoje pomysły na projekty oprzesz o to jak taka grupa funkcjonuje i co ją charakteryzuje, a sam sposób wykonania projektów będzie na przyzwoitym poziomie, to jesteś na właściwej drodze. Dalej to już tylko wytrwałość i zbudowanie odpowiedniej bazy wzorów da Ci to czego oczekujesz, a my ze swojej strony to docenimy promując Twoje prace nie tylko na stronach PL, ale także poza nimi.

Nie ma znaczenia jaką drogę wybierzesz. Możesz specjalizować się w jednej konkretnej grupie docelowej, działa to zazwyczaj świetnie, albo możesz potraktować swoją twórczość szerzej i ze swoim portfolio trafiać do rozmaitych grup odbiorców. Jeden i drugi sposób może pracować dla Ciebie z dużym powodzeniem, ale przede wszystkim od Ciebie zależy czy i jak Twój przekaz dotrze do serc potencjalnych Klientów.

Siadając do każdego projektu:

  1. Zastanów się dla kogo chcesz coś zaprojektować.
  2. Zrób burzę mózgów sam, z rodziną lub znajomymi i nakreśl pomysł/pomysły na projekty dla wybranych wcześniej odbiorców. Jeśli ich nie znasz spróbuj się wcześniej czegoś o nich dowiedzieć.
  3. Mając jasny pomysł i wizję projektu siądź i opracuj go najlepiej jak potrafisz.

Projektując w sposób rzetelny, zaplanowany, przemyślany i odpowiednio ukierunkowany Twoje prace będą miały szansę stać się hitami, a i my chętniej będziemy inwestowali w promowanie tego co robisz, bo będziemy widzieli w tym sens i wspólny interes.

Jak projektować nadruki na odzież żeby się sprzedawały
Oceń wpis

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
  Subscribe  
Powiadom o